פוסט-פרודקשן ועריכת סרט תדמית​

(או: כרמלה, עורכים נוספים הגיעו)

עריכת סרט תדמית

סיימנו את יום הצילומים ואספנו מלא שוטים יפים, ראיונות רהוטים וצילומי רחפן מרהיבים – הגיע הזמן עריכת סרט תדמית. לקחת את חומר הגלם הזה ולהפוך אותו לסרט תדמית שיווקי, אפקטיבי וסוחף!

 

עריכת סרט תדמית

״נו, הסרט כבר מוכן?״

״מתי אתם שולחים לנו את הסרט?״ ״עברו כבר יומיים! כבר סיימתם לערוך?״ שאלות הסוג הזה נשמעות בויז׳ן לא פעם ולא פעמיים. לקוחות תמיד ירצו את הסרט הערוך מוכן למחרת יום הצילומים ויפה שעה אחת קודם.

אם להודות על האמת, כבר יצא לנו בעבר, כתוצאה מבלת״מים או אילוצים כאלה ואחרים, לערוך סרטים בזמן קצר מאוד. היו אפילו פעמים שסרט כבר עמד מוכן כעשרים וארבע שעות לאחר סיום הצילומים. כשיש דדליין צפוף שמוגדר על ידי הלקוח, אנחנו בויז׳ן תמיד נעשה את המקסימום על מנת לעמוד ביעד, תוך שקיפות מלאה מול הלקוח. מדובר על מקרים חריגים ונקודתיים בהם הבנו מראש שחלק חשוב מהצורך של הלקוח הוא עמידה בלו״ז מסויים. לפעמים זה חשוב לו אפילו יותר מרמת הדיוק של הסרט. היות שכך, תכננו את הפקת הסרט באופן כזה שיאפשר לנו לערוך אותו במהירות ומבלי שהדבר ישפיע על איכותו ועל האפקטיביות שלו.

אבל ברוב המקרים לא זה המצב, וטוב שכך.

שולחן עורך

לשלב עריכת הסרט יש להגיע בגישה רגועה ולקחת נשימה עמוקה. זהו שלב מהותי בהפקת הסרט ואין להקל בו ראש. ירידה לדקויות והקפדה על פרטים יובילו בסופו של דבר לתוצאה איכותית ושלמה יותר.

לכאורה אפשר לתהות מדוע תהליך העריכה צריך להיות כה מורכב. הרי מדובר על שלב שאמור להיות קצר ופשוט ביותר. הלא התסריט כבר קיים, מהלך הסרט ברור וכל הצילומים כבר ברשותנו – אז מה עוצר אותנו בעצם?

מהלך העריכה של סרט התדמית

מה נשתנה?

כאשר ניגשים לערוך סרט, פעמים רבות עולות תובנות חדשות ומעניינות, לפעמים צצות הברקות שיכולות להעצים את האפקטיביות שלו אף יותר ממה שדימיינו או תיכננו בשלב התסריט.

קרה לכם שצפיתם בסרט או בפרק מתוך סדרת טלויזיה יותר מפעם אחת, או שצפיתם בסרטון שכבר צפיתם בו מיליון פעם, ולפתע גיליתם משהו שלא שמתם לב אליו עד כה? הוא הרי תמיד היה שם, אבל משום מה רק עכשיו הבחנתם בו. זה כיף שקורים דברים כאלה, כי הם שוברים לנו את השגרה וגורמים לנו לחשוב אחרת ולהסתכל על דברים מזווית שונה.

בגלל זה שלב העריכה הוא אולי המסעיר והמרגש ביותר עבורנו. נכון שהתחלנו עם קונספט מנצח וחזק. הרי יצאנו לדרך עם תסריט מהודק ומדוייק. ונכון שבצילומים הוצאנו שוטים מהממים והרגשנו שהבאנו את התוצאה הטובה ביותר שניתן להשיג. אך כמו שכבר אמר קרמבו במבצע סבתא: ״אתה מתחיל הכי מהר שלך, ולאט לאט אתה מגביר״. תמיד אפשר לשפר עוד.

יאללה, מתחילים!

בתור התחלה, אנחנו בויז׳ן עורכים גרסה ראשונה, תוך הקפדה להישאר נאמנים לתסריט המקורי.  יש הנוהגים לכנות שלב זה נקרא אסמבלי (מהמילה Assemble, להרכיב). כאן אין יותר מדי מחשבה אלא יותר ביצוע. המטרה היא לבחון בצורה ראשונית ויבשה את מהלך הסרט, להעריך את אורכו, ולזהות נקודות מפתח בזרימה של הסרט.

לאחר מכן אנחנו עורכים צפייה משותפת עם צוות הקריאייטיב שלנו ומעלים הערות ונקודות שיכולות לתרום להמשך העריכה. צוות הקריאייטיב מגיע עם האג׳נדה שלו, הבמאי מושך לכיוון אחר, והעורך נותן את האינפוטים שלו. סיעור המוחות הזה חשוב כיוון שככל שיותר עיניים צופות בו, כך מנעד הרעיונות והאפשרויות מתרחב.

יאללה, ממשיכים!!

לאחר שלב האסמבלי, מגיע שלב הראף-קאט (מהמילה Rough Cut’ או עריכה גסה). כאן צוות העורכים יושב ומתחיל לדייק וללטש את האסמבלי, לכדי סרט מגובש וקוהרנטי. תוך שהם מתחשבים בהארות ובהערות שעלו בשלב הצפייה הראשונית, העורכים יוצאים לסבב דיוקים ומביאים את הסרט למצב בו הם שלמים איתו ומרגישים שהוא עונה על המטרות שהוגדרו מראש.

כמובן שזה השלב בו נוסיף את המוזיקה, נטמיע את הקריינות, נטפל באפקטים הויזואליים ונבצע עריכת צבע. יש להדגיש שכל השלבים הללו הם תוצר של הקונספט הנבחר (זוכרים?) שאיתו יצאנו לדרך.

יאללה, שולחים!!!

הגיע השלב המרגש – שולחים את הסרט להתרשמות הלקוח. אחרי ההתלהבות, מחיאות הכפיים הסוערות והסופרלטיבים מצד הלקוח (שמנו את הצניעות בצד רגע, ברשותכם), נקיים שיחה עם הלקוח כדי לשמוע הערות ודיוקים מהצד שלו. לפעמים זה יהיה להוריד או להוסיף שוטים, להחליף מוזיקה, לקצר או להאריך שוט כזה או אחר ועוד. אלו תובנות לגיטימיות לגמרי כי כאשר צופים בסרט ערוך מקבלים רושם אחר לגמרי מאשר בשלב התסריט או הצילומים.

הישורת האחרונה בעריכת סרט התדמית

שלב התיקונים

צוות העורכים של ויז׳ן יחזור לשולחן העריכה ויעבוד על התיקונים הדרושים. לאחר מכן נשלח את הסרט המתוקן ללקוח, ובדרך כלל בשלב זה הסרט יאושר וייסגר סופית. חשוב לציין כי אף שעל פי רוב אין צורך בסבב תיקונים שני. אך למרות זאת, אנחנו תמיד מאפשרים זאת ללקוח וכמובן ללא עלות נוספת.

אתם ודאי שואלים את עצמכם, שאם מניסיוננו אנחנו יודעים שאין צורך בסבב עריכה נוסף – למה זה חשוב בעינינו לתת ללקוח את האפשרות הזו? התשובה מתחלקת לשניים.
ראשית, כאשר לקוח מקבל מראש שני סבבי תיקונים, הוא יותר רגוע ומרגיש בטוח להציף דברים שחשובים לו. אשר במצב שהוא היה יודע שהוא עומד בפני תשלום נוסף – ייתכן והיה מוותר עליהם. אנחנו לא רוצים להוציא לקוח עם תחושה כזו. לעיתים גורם מסויים בחברה יזכר שהיה לו משהו מאוד חשוב להוסיף. לעומתו, גורם אחר מטעם החברה יגיד שהוא דווקא אהב משהו מסויים שהיה קיים בגרסה הראשונה שנשלחה והורד לאחר סבב התיקונים הראשון. גורם אחר יגלה לפתע שיש סרט ערוך ומוכן שהוא בכלל עדיין לא ראה ולא העיר עליו את הערותיו. הכל בסדר, בשביל זה בדיוק אנחנו פה.
שנית, לפעמים קורה שלקוח חווה את הסרט בצורה אחרת ממה שהוא תיאר לעצמו כאשר אישר סופית את התסריט. במצבים כאלה, לאחר הצפייה הראשונה, במקום לתת הערות ודיוקים, הוא למעשה רוצה מעין עריכה מחודשת. זה דבר שקורה לעיתים נדירות ממש, ועדיין קורה. ברגע שסבב התיקונים הראשון מנוצל על מנת לבצע עריכה מחודשת, הלקוח חייב יהיה את הסבב השני כדי לדייק את העריכה החדשה.

לפנק, לפנק

סבבי תיקונים

ויז׳ן נותנת שני סבבים של תיקוני עריכת סרט תדמית כחלק מהעבודה על כל פרויקט באשר הוא. זה מובן  לנו לגמרי, שלא תמיד קיים סינכרון ותיאום ושלפעמים דברים מסויימים נופלים בין הכיסאות. זאת במיוחד כשמדובר בחברות גדולות עם גורמים שונים ממחלקות רבות, שכל אחד מהם צריך לתת את האינפּוט שלו לטובת הסרט. לכן, לאחר סבב תיקונים ראשון ישנה אפשרות לצאת לסבב נוסף ולדייק אף יותר, לפני שסוגרים סופית את הסרט ושולחים אותו לצעוד בכוחות עצמו.

סגירת הסרט והעלאה לרשת

לאחר שהלקוח אהב, התלהב, יצא מגדרו וכמובן אישר סופית את הסרט, ויז׳ן יעלו את הסרט לענן שלהם וישלחו קישור הורדה וקישור צפייה ללקוח (תכלס זה אותו קישור, פשוט עם שתי אפשרויות שונות לשימוש בו, ששש אל תגלו לאף אחד…).

קישור הצפייה נועד במקרה והלקוח מעוניין לשלוח את הסרט למישהו לצפייה בצורה ישירה ומיידית. קישור ההורדה מיועד להורדת הסרט למחשב או כל מדיה אחרת שנמצאת ברשות הלקוח על מנת להשתמש בו בעתיד, בין אם לטובת העלאה לאתר האינטרנט, שיתוף ברשתות החברתיות או הקרנה במסגרת ארוע או כנס עסקי.

ללקוח ישנה אפשרות להוריד את הסרט ברמות דחיסה שונות לנוחיותו. כלומר אם הוא רוצה להקרין אותו על מסכי ענק הוא יבחר באיכות הגבוהה והכבדה ביותר. לעומת זאת, אם הוא רוצה להעלות אותו ליוטיוב אז יש לו אפשרות להוריד אותו באיכות דחיסה המתאימה לשם.

צרו קשר

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם!

גלילה לראש העמוד
Call Now Button דילוג לתוכן